Tiedote: Mansikkalan koulukeskuksen laatupoikkeaman ratkaisu

Mansikkalan koulukeskuksessa tarjolla olleesta lounasannoksesta löytyi mato 10.1.2024.

Kyseessä oli juustoinen uunikala, jonka raaka-aineena käytetystä alaskanseitistä madon epäillään joutuneen ruokaan. Alaskanseiti on pakastettu annoskalapala ja sen toimittaja on tukkuliike Kespro.

Saimaan Tukipalvelut Oy aloitti välittömästi selvitystyön laatupoikkeaman tultua ilmi. Asiasta tehtiin reklamaatio kalat toimittaneelle Kespro Oy:lle sen selvittämiseksi, miten mato on pakastekalatoimitukseen päätynyt.

Kespro Oy on käsitellyt asian tuotteen jälleenmyyjän kanssa. Videotallenteen perusteella annospalasta löytynyt mato on sukkulamato tai muu loismato, joita esiintyy luonnostaan kaloissa. Valmistusprosessissa jokainen kalafilee läpivalaistaan, jolloin mahdolliset loiset poistetaan kalasta. Tuotteen jälleenmyyjä Snellmanin Kokkikartanoon kuuluva Snellman Pro on käynyt tapahtuneen läpi valmistajan kanssa, joka tulee jatkotoimenpiteenä tehostamaan laadunvalvontaansa kyseisessä prosessissa, jotta vastaavaa ei enää jatkossa tapahdu.

Saimaan Tukipalvelut, kuten myös tavarantoimittajat ovat erittäin pahoillaan tapahtuneesta.

Saimaan Tukipalvelut Oy
Elina Särmälä